Terug
Nieuws van de Dag
Opinie van de Dag
Onze categorieën
Laatste aflevering
Video's
Verkeer
24 mrt 2025, 19:06
Bijna 60 procent van de elektrische rijders overweegt om in 2030 terug te keren naar brandstofauto's. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en de Vereniging Elektrische Rijders. Deze trend vormt een tegenvaller voor de overheid, die de overstap naar elektrisch rijden eerder heeft aangemoedigd met belastingvoordelen en subsidies.
De afname van het aantal elektrische voertuigen is te wijten aan het verdwijnen van fiscale voordelen. Veel elektrische rijders ervaren tegenwoordig ongemakken zoals laadtijd, actieradius en de hoge kosten van elektrische auto's. De batterijen alleen al vormen bijna de helft van de prijs van een elektrische auto, wat de totale kosten aanzienlijk verhoogt. 'Los van dat ik elektrische auto's niet leuk vind, kan ik mij die elektrische rijder wel goed voorstellen', zegt autojournalist Carlo Brantsen.
Brussel heeft de autowereld een beetje kapot gemaakt.
Wierd Duk, journalist.
Brantsen: 'Ze zijn enorm duur en dat komt met name door de batterijen. Maar los van dat, als ik mijn auto voltank hoef ik er drie weken niet naar te kijken. Bij elektrisch rijden moet je laden en dat vergt een enorme planning. We zijn een jaar of tien helemaal gek gemaakt met: we rijden allemaal elektrisch en het is goed voor je uitstraling voor je bedrijf.'
'Het is weer de overheid die een gewenste werkelijkheid creëert en heel veel mensen maken daar graag gebruik van. De Duitsers hebben hele mooie en schone dieselauto's gemaakt, en dat kan ineens niet meer. De autowereld is door Brussel een beetje kapotgemaakt', vindt Telegraaf-journalist Wierd Duk.