Terug

Luchtvaartpersoneel slachtoffer van geweld: 'Handboeien aan boord'

Verkeer

5 feb 2025, 11:22

Link gekopieerd

Het aantal incidenten aan boord van vliegtuigen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Dit baart luchtvaartmaatschappijen zorgen, vooral omdat ze niet in staat zijn om een zwarte lijst van ongehoorzame passagiers te delen. Dit wordt bemoeilijkt door privacywetgeving, wat een frustratie vormt voor veel maatschappijen.

Het aantal meldingen van ernstige verstoringen aan boord van vliegtuigen groeit. In sommige gevallen leidde dit zelfs tot noodlandingen. Incidenten variëren van dronken passagiers die zich misdragen tot vechtpartijen aan boord. Deze problemen zijn niet nieuw, maar de frequentie lijkt te toenemen, wat de druk op luchtvaartmaatschappijen verder opvoert.

Luchtvaartpersoneel en vakbonden roepen al jaren voor een zwarte lijst, zodat luchtvaartmaatschappijen elkaar kunnen waarschuwen voor passagiers die zich misdragen. Dit zou niet alleen de veiligheid aan boord verbeteren, maar ook een preventieve werking hebben. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft echter aangegeven dat dit momenteel niet mogelijk is en dat de kans op misbruik van een dergelijke lijst groot is. Dit heeft geleid tot teleurstelling onder het personeel dat dagelijks met deze problemen te maken heeft.

Luchtvaartpersoneel is regelmatig slachtoffer van passagiers die schelden, schreeuwen of fysiek geweld gebruiken, vertelt Wendy Smit van de vakbond. "KLM heeft al enige tijd handboeien aan boord om in te kunnen grijpen bij passagiers die zich misdragen." De stijging van het aantal incidenten is volgens luchtvaartverslaggever Yteke de Jong deels te wijden aan veranderingen in het beleid van luchtvaartmaatschappijen, zoals het invoeren van kosten voor handbagage. "Dit heeft geleid tot frustraties bij passagiers, wat mogelijk bijdraagt aan het onacceptabele gedrag aan boord. Bovendien lijkt er een algehele verhuftering van de maatschappij te zijn, waarbij mensen moeilijker aanwijzingen van cabinepersoneel opvolgen."

Het idee om een zwarte lijst in te voeren wordt door velen gesteund, omdat dit een duidelijk signaal zou afgeven aan passagiers dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd. Desondanks zijn er zorgen dat een zwart lijst niet effectief zou zijn, omdat de meeste overlastgevers vaak slechts één keer in de fout gaan. Dit roept vragen op over de effectiviteit van het systeem en of het daadwerkelijk het gewenste effect zal hebben.

Naast het idee van een zwarte lijst, wordt er ook gesproken over het verhogen van de boetes voor ongehoorzaam gedrag op vluchten. Dit zou ook kunnen helpen om passagiers te ontmoedigen zich misdragen. De discussie over alcohol gebruik op luchthavens en in vliegtuigen blijft ook een belangrijk onderwerp. Hoewel het verstrekken van alcohol aan boord soms als risicovol wordt gezien, is het ook een essentieel onderdeel van de reiservaring voor veel passagiers.

Uiteindelijk blijft de roep om actie vanuit de overheid aanhouden. De luchtvaartsector kijkt naar mogelijke oplossingen om de veiligheid aan boord te verbeteren en het aantal incidenten te verminderen. De invoering van een zwarte lijst voor ongehoorzame passagiers is een onderwerp dat niet snel zal verdwijnen uit het politieke debat, vooral gezien de impact op zowel personeel als reizigers.

Dit artikel is deels tot stand gekomen met de hulp van AI.